Etusivu

Nimipäivä: Matti ja Matias

Levin luokkaretki Koulutunti

Levin luokkaretki
Lohtajan kirkonkylän kuudennen luokan oppilaat olivat kerääntyneet koulun pihalle maanantaina 21.4 kello kuudelta aamulla. Kauan odotettu luokkaretki Leville oli alkamassa.

Matkalle lähdettiin Juha Nuottimäen autolla ja Mauno Heiniemen pikkubussilla. Valvojiksi lähtivät bussikuski Maunon lisäksi Kirsi Toskala, Juha Nuottimäki (’’Nuottis’’) sekä Kimmo Erkkilä joka lähti mukaan luokan oman opettajan Juha Mommon valitettavasti  sairastuttua.
Matkalla pysähdyttiin Rovaniemen Golden Rax pizzabuffetissa. Ruokaa sai syödä ja limsaa juoda niin paljon kuin jaksoi. Leville saavuttiin noin klo. 15.30. Sitten lähdettiin 5.7 kilometrin hiihtoretkelle Lapinkylään. Siellä tutustuttiin alpakoihin, vuohiin, lampaisiin, huskyihin sekä päästiin poroajelulle tai minimoottorikelkka-ajelulle. Suurin osa valitsi minimoottorikelkalla ajamisen. Saimme myös nauttia Kirsin paistamista muurinpohja lätyistä. Sitten lähdettiin kaupan kautta majapaikkaan Muotkanvaaran leirikeskukseen. Pitkän matkan jälkeen uni maistui kaikille.
Tiistaina lähdettiin Levin rinteisiin laskettelemaan. Jotkut (uhka)rohkeat uskaltautuivat jopa laskemaan Levin  maailmancuprinteen. Gondolihissi oli hauska Puoli kuuden aikoihin lähdettiin takaisin majapaikkaan jossa nautittiin päivällistä ja pelattiin pingistä. Sitten oli mahdollisuus käydä saunassa. Nukkumaan mentiin klo. 23.00.
Keskiviikko alkoi pilkkikilpailulla läheisellä järvellä. Voittajaksi selvisi ryhmä 4 ylivoimaisesti yhdellätoista kalalla. Muut ryhmät saivat kaikki yhden kalan. Yhteensä kaloja saatiin neljätoista.
Ruokailun jälkeen lähdettiin Husky puistoon.   Siellä tutustuttiin huskyihin ja koirasusiin. Siellä nähtiin myös Suden arvoitus – elokuvasta tuttu susi sekä Joulutarinasta tuttu poro. Sitten päästiin valjakkoajelulle vetokoirien kyytiin. Vierailun lopuksi pääsimme kotaan mehulle ja piparille. Saimme myös kuunnella paikan omistajan Reijo Jääskeläisen tarinoita hänen valjakkoretkistään.
Koirapuiston jälkeen lähdimme Levin keskustaan. Matkalla kiertelimme katsomassa mm. Mika Salon ja muiden rahakkaiden ihmisten luksusmökkejä.
Levin keskustassa oli noin puolitoista tuntia aikaa kierrellä kaupoissa.
Päivällisen jälkeen lauleltiin yhdessä Nuottiksen kitarasäestyksellä.
Samalla jaettiin myös pilkkikilpailun palkinnot kaikille. Sitten lähdettiin saunalenkille jonka  sai tehdä hiihtäen tai lumikengillä. Suurin osa lähti lumikenkäilemään. Sen jälkeen oli taas mahdollisuus käydä saunassa.
Nukkumaan mentiin kello 23.00.
Torstaina, viimeisenä luokkaretkipäivänä herättiin aikaisin pakkailemaan tavaroita ja siivoamaan huoneita. Kun aamupala oli syöty ja tavarat kasassa lähdettiin vielä viimeiselle laskettelulle.
Toisena vaihtoehtona oli hiihtolenkki, mutta sen valitsi ainoastaan yksi oppilas.
Kolmen tunnin laskettelun jälkeen alkoi kotimatka.
Edessä oli vielä monta pysähdystä.
Ensimmäisenä poikkesimme Ylläksellä, jossa oppilaat saivat yllätyksenä munkit sekä kaakaot/kahvit.
Matkaa jatkettiin Pelloon Tuomaan pajalle josta sai ostaa matkamuistoja ja tuliaisia.
Ja matka jatkui…
Sitten pysähdyimme ihailemaan Kukkolan koskea.
Seuraavaksi ajoimme rajan yli Ruotsin puolelle Haaparantaan.
Siellä menimme ensimmäisenä hampurilaisaterialle Frasses hamburgareen. Sitten menimme kauppaan jossa on halpaa karkkia ja limsaa. Sieltä menimme pohjoismaiden suurimpaan karkkikauppaan ikean candy worldiin. Karkkia tuli ostettua muutamaksi viikoksi eteenpäin.
Viimeinen pysähdys oli vessatauko oli Oulun ABC:llä. Takaisin koululla oltiin reilusti puolen yön jälkeen. Luokkaretkestä jäi varmasti kaikille mukavia muistoja