Etusivu
Ajankohtaista
Harrastukset
Koulutunti
Lemmikit
Peliarvostelut
Keskipohjanmaa
Teatteri
LASTEN YLIOPISTO
2009-2013 Lasten Yliopisto
Kp24
Gepardi


Ti 20.11. 07:54
Nimipäivä: Jalmari ja Jari

Valokuvauksen historiaa 2009-2013 Lasten Yliopisto

Jukka Lehojärvi lasten yliopiston luennollaLasten yliopistossa perehdyttiin valokuvauksen historiaan
Valokuva on hetki elämästä
– Aika kummallisia kameroita, todetaan yleisöstä ihmetellen, kun valokuvaaja Jukka Lehojärvi esittelee vuosikymmenten takaisia kuvanottolaitteita. Lauantaina lasten yliopistossa puhuneen Lehojärven luento valokuvauksesta keräsi salin täyteen.

Anna ja Aino Ranta-Nilkku kertovat tulleensa luennolle, koska ovat kiinnostuneita valokuvauksesta. Heillä on yhteinen pieni digitaalikamera, jolla he ottavat kuvia. Myös heidän serkkunsa Milka Ranta-Nilkku kertoo kuvaavansa omalla kamerallaan. He kuvaavat usein esimerkiksi perhejuhlissa.
– Minulla on kamera mukana aina matkoilla, ja otan kuvia siellä, kertoo puolestaan 9-vuotias Ella Haapalehto.
Lehojärvikin aloitti kuvausharrastuksensa jo lapsena. Hänen ensimmäisen kameransa filmirullaan mahtui 12 tai 24 kuvaa, ja se kehitettiin noin kerran vuodessa. Kuvia ei siis kertynyt pinoiksi saakka. Lehojärvi lähti opiskelemaan valokuvausta Lahden muotoiluinstituuttiin ja tuli Keskipohjanmaa-lehteen valokuvaajaksi 1987. Sen jälkeen hän on kuvannut kaikkea mahdollista kissoista Ruotsin kuninkaaseen.
Vakavana
kuvassa

Lehojärvi kertoi valokuvauksen synnystä ja ensimmäisistä vaiheista, jolloin otettiin pelkkiä muotokuvia, koska kuvaus oli hidasta ja kallista. Maailman ensimmäistä säilynyttä valokuvaa valotettiin 8 tuntia. Myöhemminkin valotusajat olivat useita minuutteja, minkä vuoksi vanhoissa valokuvissa ihmisten ilmeet ovat usein vakavia. Kuvattavan kun piti valotusaikana pysyä täysin liikkumatta.
Valokuvia ottivat pitkään ainoastaan ammattilaiset, ja olennainen osa heidän työtään oli painavien valokuvausvälineiden raahaaminen. Lehojärvi näytti luennolla vuonna 1855 otettua kuvaa, jossa valokuvausvälineet kulkevat hevosen vetämissä vankkureissa.
– Siihen nähden nykyinen yli 10 kilon varustelaukkuni ei ole painava, Lehojärvi toteaa.
Vähitellen kamerat halpenivat ja kuvaaminen siirtyi ammattilaisilta kaikkien ulottuville. Filmikameroissa kehittäminen oli kuitenkin oma hommansa. Lehojärvi kertoi lapsille, miten vielä parikymmentä vuotta sitten lehtikuvaajan piti kuvausmatkalla itse kehittää kuvansa hotellihuoneen vessaan rakennetussa pimiössä ja lähettää telefotolähettimen avulla toimitukseen.
Kamera
aina mukana

Viimeisin harppaus on ollut kameroiden digitalisoituminen ja kuvien siirtyminen internettiin. Välineet kulkevat älypuhelimissa koko ajan mukana.
– Kaikista maailmassa otetuista kuvista 10 % on arvioitu kuvatun viime vuoden aikana, ja niistä viidesosan päätyneen Facebookiin, Lehojärvi kertoo.
Hänen mielestään hyvä kuva laittaa aivot työskentelemään ja ihmisen pohtimaan kuvan välittämää tarinaa.
– Valokuva on hetki, joka pysäyttää ajan. Se on pieni hetki elämästä, joka tallentuu, Lehojärvi sanoo.
Luennon lopuksi lapset saivat todistaa, että entisaikojen kuvaajat näkivät kuvan ylösalaisin. He pääsivät nimittäin kurkistamaan vuodelta 1824 olevan puukameran etsimeen.
 
Anni Saari
KOKKOLA (KP)


Valokuvauksen historiaa
Kemian taikaa
Lihas liikuttaa luuta, aisti lihasta
Kasvaako pääni, kun opin?
Kolmas lukukausi käynnistyy
Maapallo ¿ ihmisen koti
Miten kännykällä voi soittaa halki ilman?
Kemian tehtävä: Maito
Kemian tehtävä: Synttärijuoma
Kemian tehtävä: Hirmuinen hammaspeikko
Kemian tehtävä: Vesi
Kemian tehtävä: Happamuus ja emäksisyys
Kemian tehtävä: Punakaalikoe
Kemian tehtävä: Elefantin hammastahna
Kasvaako pääni kun opin luento
Oppiminen materiaali>>
Maantiedon luento
Aivoluento
Kemian taikaa
Botnia Print vierailu
Lukukauden avaus
Kemian kokeita
Lasten oikeuksien luento
Kemian kokeilut innostivat
Kymmenellä kielellä kiitos
Kemian oppia omin käsin
Teatteria
8.5.. luento
Kiipeilytelineitä, keinuja ja karuselli
Kemian työpaja








Palaute Kp24 Kosila Digimedia Etusivu