Etusivu
Ajankohtaista
Harrastukset
Koulutunti
Lemmikit
Peliarvostelut
Keskipohjanmaa
Teatteri
LASTEN YLIOPISTO
2009-2013 Lasten Yliopisto
Kp24
Gepardi


Su 19.8. 22:43
Nimipäivä: Mauno ja Maunu

Teatteria 2009-2013 Lasten Yliopisto

Lasten yliopistossa kurkattiin teatterityön kulisseihin
Teatteri on työtä ja leikkiä
 
Käyvätkö näyttelijät työssä silloin kun huvittaa, kerran päivässä vai kahdesti päivässä? Oikea vastaus on: kahdesti. – Eikä! kuului vastalause Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen Ulappa-salista, kun teatterikuraattori Hanni-Mari Rättö testasi Lasten yliopiston lapsiyleisön teatterityötietoutta lauantaina.
– Osa kysymyksistä oli tosi vaikeita, osa helppoja, arvioi yleisössä istunut 9-vuotias Santtu Hongisto päiväänsä tyytyväisenä.
Hanni-Mari Rättö antoi yli 40 kuulijalleen kiitettävän: Kokkolan kaupunginteatterissa tehtävä työ tuntui olevan monelle jo entuudestaan tuttua.
– Ja miten nopeasti he oppivat! Sen huomasi siitä, kuinka hyvin he muistivat, mitä kaikkia teatteriammatteja on, iloitsi Rättö, joka houkutteli lapset pohtimaan, mitä kaikkea näytelmäidean ja viimeisen esityksen väliin mahtuu: eri työvaiheita kuvaavat laput löysivät hyvin paikkansa aikajanalta.
– Teatterikuraattori joutuu esittämään eri rooleja ikäryhmän mukaan. Tämän ikäiset, yli 7-vuotiaat lapset, ovat heti messissä. Häpeän pelko kasvaa myöhemmin, ja isompien kanssa joutuu tekemään työtä ryhmäytymisen ja uskaltautumisen kanssa: lämmittelyyn on varattava enemmän aikaa.
Teatteria kaikkialla
Hanni-Mari Rättö aloitti Kokkolan kaupunginteatterin teatterikuraattorina viime huhtikuussa, ja pesti jatkuu tämän kevään. Sinä aikana hän on käynyt puhumassa teatterityöstä niin aikuisille, nuorille kuin päiväkoti-ikäisille.
– Tärkein viestini on, että teatteria voi tehdä kuka tahansa – vaikka kotonaan. Teatteri on tavallaan leikkimistä. Kun lapset keksivät tarinoita ja leikkivät prinsessaa, he näyttelevät, Rättö huomauttaa.
Ajatus on uusi Santtu Hongistolle ja muille yliopistolaisille, vaikka iso osa heistä on ollut mukana jossakin teatteriryhmässä ja selvä enemmistö istunut ainakin teatterin katsomossa.
– Kävin katsomassa Vaavin salatun elämän, ja se oli tosi hieno. Itse olen ollut mukana koulun joulujuhlassa, mutta voihan se olla, että olen tehnyt teatteria muuallakin – sitä ei vain osaa ajatella sillä lailla, Santtu Hongisto aprikoi ja myöntää, ettei idea teatterin tekemisestä tunnu hassummalta.
Santun pikkusiskoa Pinjaa teatteri ainakin kiinnostaa. Viisivuotiaan tytön ikä ei riittänyt Lasten yliopiston luennolle, mutta sen jälkeen hän tarttui reippaasti hirveä sarvista – kirjaimellisesti.
Hanni-Mari Rättö oli tuonut mukanaan teatterin puvustajan tekemän hirven pään, joka kiersi kädestä ja päästä toiseen luennon aikana ja lopulta holahti myös tulevan teatteridiivan kasvoille.
– Kirpparilta löysin viimeksi hienon viitan, totesi tyttö, jonka omaan tarpeistoon pehmohirvikin sopisi.
– Aivan mahtavaa! riemuitsi Hanni-Mari Rättö ja toivoi, että teatterikipinä jäisi kytemään myös luennolle osallistuneisiin lapsiin.
 
Kati Jylhä
KOKKOLA (KP)


Valokuvauksen historiaa
Kemian taikaa
Lihas liikuttaa luuta, aisti lihasta
Kasvaako pääni, kun opin?
Kolmas lukukausi käynnistyy
Maapallo ¿ ihmisen koti
Miten kännykällä voi soittaa halki ilman?
Kemian tehtävä: Maito
Kemian tehtävä: Synttärijuoma
Kemian tehtävä: Hirmuinen hammaspeikko
Kemian tehtävä: Vesi
Kemian tehtävä: Happamuus ja emäksisyys
Kemian tehtävä: Punakaalikoe
Kemian tehtävä: Elefantin hammastahna
Kasvaako pääni kun opin luento
Oppiminen materiaali>>
Maantiedon luento
Aivoluento
Kemian taikaa
Botnia Print vierailu
Lukukauden avaus
Kemian kokeita
Lasten oikeuksien luento
Kemian kokeilut innostivat
Kymmenellä kielellä kiitos
Kemian oppia omin käsin
Teatteria
8.5.. luento
Kiipeilytelineitä, keinuja ja karuselli
Kemian työpaja








Palaute Kp24 Kosila Digimedia Etusivu