Etusivu
Ajankohtaista
Harrastukset
Koulutunti
Lemmikit
Peliarvostelut
Keskipohjanmaa
Teatteri
LASTEN YLIOPISTO
2009-2013 Lasten Yliopisto
Kp24
Gepardi


Ke 24.10. 03:49
Nimipäivä: Asmo ja Rasmus

Kemian kokeilut innostivat 2009-2013 Lasten Yliopisto

Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj / Juha Sallinen /  14.5.2011 / 12.11.09Lasten yliopistossa kaikki halusivat eturivin kemisteiksi
Kemian kokeilut innostivat
Lasten yliopiston kevään luentosarja päättyi lauantaina kemian merkeissä. Yliopistolaisiksi muuttuneet alakoululaiset tutkivat hiilidioksidia Kokkolan yliopistokeskuksessa.
Yliopistokeskuksen ja Keskipohjanmaa-lehden järjestämä oppitunti oli tällä kertaa luento- eikä työpajamuotoinen. Selostusten ja kysymysten lomassa lapset saivat kuitenkin katsella pieniä kemiallisia kokeita ja osallistua niihin itsekin.
Vajaan sadan lapsen joukossa oli muutamia ensikertalaisia, mutta suurimmalle osalle Lasten yliopisto oli jo ennestään tuttu.
– Viimeksi oli matikkaa. Siellä opeteltiin ainakin, kuinka maya-intiaanit laskivat, kertoo toista kertaa mukana oleva Ines Enfors, 10.
Alavetelissä asuva Enfors ei ole vielä opiskellut kemiaa koulussa. Hiilidioksidista hän tiesi kuitenkin jonkin verran jo etukäteen.
– Tää on ihan kivaa, hän kommentoi oppituntia.
Monen pienen kemistin innostus näyttää olevan vielä suurempaa. Kädet nousevat ilmaan tiuhaan tahtiin, varsinkin silloin, kun tarvitaan vapaaehtoisia.
Joidenkin keskittyminen näyttää jo hieman herpaantuvan, kun tunnin mittainen luento etenee. Kokeet saavat kuitenkin yleisön jakamattoman huomion. Kun hiilidioksidia pullotetaan limonadikoneen avulla, lapset kurkistelevat kaula pitkällä nähdäkseen paremmin.
– Saa tulla eteen, kunhan ei poljeta teidän päälle, professori Ulla Lassi lupaa.
Seuraa oikea yleisöryntäys, ja opettajat joutuvat jo vähän rauhoittelemaan: kaikki eivät mahdu eturiviin. Loppujen lopuksi takariviläiset saavat luvan nousta pöytien päälle istumaan.
Ulla Lassin mukaan lapset esittävät usein yllättäviä kysymyksiä, joihin voi olla vaikeaa vastata yksinkertaisesti.
– Esimerkiksi kaasu olomuotona saattaa olla vaikea ymmärtää, joten siihen voi opastaa käytännön esimerkin avulla. Ilmapalloon puhaltaessa näkee, mihin kaasu menee, Lassi kertoo.
Opettajat toivovat, että lapset innostuvat kokeilemaan oppimaansa myös luennon jälkeen.
– Näitä aineita löytyy teiltä kotoakin, keittiön kaapista, Lassi rohkaisee oppilaitaan kemiallisiin kokeisiin.
Ainakin tällä hetkellä yleisö näyttää innostuneelta.
 
Anu-Elina Ervasti
KOKKOLA (KP)


Valokuvauksen historiaa
Kemian taikaa
Lihas liikuttaa luuta, aisti lihasta
Kasvaako pääni, kun opin?
Kolmas lukukausi käynnistyy
Maapallo ¿ ihmisen koti
Miten kännykällä voi soittaa halki ilman?
Kemian tehtävä: Maito
Kemian tehtävä: Synttärijuoma
Kemian tehtävä: Hirmuinen hammaspeikko
Kemian tehtävä: Vesi
Kemian tehtävä: Happamuus ja emäksisyys
Kemian tehtävä: Punakaalikoe
Kemian tehtävä: Elefantin hammastahna
Kasvaako pääni kun opin luento
Oppiminen materiaali>>
Maantiedon luento
Aivoluento
Kemian taikaa
Botnia Print vierailu
Lukukauden avaus
Kemian kokeita
Lasten oikeuksien luento
Kemian kokeilut innostivat
Kymmenellä kielellä kiitos
Kemian oppia omin käsin
Teatteria
8.5.. luento
Kiipeilytelineitä, keinuja ja karuselli
Kemian työpaja








Palaute Kp24 Kosila Digimedia Etusivu